‘Volkspele, boeremusiek en leuens’

Johnny en die Maaiers het in 2009 vir die eerste keer op MK89 gewys, jy weet, way back in the hey days, of was dit? Dié “rockumentary” (’n mengsel tussen ’n doccy en ’n mockumentary) fokus op onse taal, kultuur en dan natuurlik ook die musiekbedryf en al sy dinge. Is “Afrikaans” ’n musiek genre? Wat sê die kerke oor Oppikoppi? 

Die doccy kyk hoe musiek die Afrikaner aangehelp het in sy en haar verligting (en bewustheid van die wêreld daar buite). Dink Shifty Records, die End Conscription-veldtog (Ek speel oorlog met my beste dae), David Kramer se vellies asook die “ongemaklike stilte” wat gevolg het na die Voëlvry tydperk. Enter The Nude Girls met generasie X wat terugkeer na Engels, want dis cool en Afrikaans is uncool. Battery9 was cool, nè? Dit was nie cool toe Miriam Makeba met ’n bierblik gegooi was nie. En siedaar, Fokof laat selfs die souties saam sing.

johnny en die maaiers.jpg

Johnny en die Maaiers raak ’n mondvol sosio-politiese onderwerpe aan, van die politiese bevryding van Afrikaans tot die identiteits-politiek wat gevolg het. Afrikaners is soms plesierig (die Zoid-generasie word ook bespreek), maar soms glad nie; dis hier waar musiek help as verdowingsmiddel. Die Afrikaner soek na leiersfigure en gryp na Van Coke en kie. Soms trek dinge lelik skeef (ons kyk na jou, Bok Van Blerk).

Nog te verwagte is die ontploffing van kunstefeeste reg oor die land, Idols vs JIP Rockspaaider, die impak van digitale vooruitgang en die internet op die musiekbedryf, die koopkrag van die wit Afrikaner en die poging tot selfonderdrukking deur die sensuur in die sewentigs en tagtigs. 

Met Tertius Kapp as skrywer en navorser, Henré Pretorius as regisseur en ThirdWorld Media as vervaardiger. Beer Adriaanse bring so bietjie vermaak tussen in. Onderhoude met (onder vele andere): Annie Klopper, Carel Hoffman, Deon Maas, Jitsvinger, Hunter Kennedy, Kahn Morbee, Paul Riekert en natuurlik: Steve Hofmeyr.  

Die volle doccy kan op YouTube gekyk word.

redakteur@klyntji.com